Erdoğan imzaladı ve İstanbul’daki metro projelerinde yetki haritası yeniden şekillendi. 20 Mart 2025 tarihinde Resmi Gazete’de yayımlanan kararla, İBB'nin sorumluluğundaki Kazım Karabekir-Topağacı-Ümraniye Spor Köyü Raylı Sistem Hattı’nın yapımı artık Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın uhdesinde yürütülecek.
Bu değişiklik, şehir içi raylı sistemlerin yapım ve işletme süreçlerinin merkezi bir otoriteye devredilmesini sağlayan 2010/1115 sayılı Bakanlar Kurulu Kararına dayanıyor. Böylece hem proje süreci hem de hattın gelecekteki işletme süreci artık doğrudan bakanlık tarafından yönetilecek.
Alınan kararın dayanağı, 25 Ekim 2010 tarihli ve 2010/1115 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı. Bu düzenleme, şehir içi ulaşım sistemlerinin stratejik bir planlama çerçevesinde Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından yürütülebilmesine olanak tanıyor.
Yeni karar doğrultusunda, ilgili düzenlemenin 3. maddesinin (a) bendine yeni bir alt bent eklendi. Bu ekleme sayesinde Kazım Karabekir-Topağacı-Ümraniye Spor Köyü Raylı Sistem Hattı resmen bakanlığın sorumluluk alanına dahil edilmiş oldu.
Söz konusu yetki devri, Ekrem İmamoğlu’nun gözaltına alınmasının hemen ardından Resmi Gazete’de yayımlanmasıyla dikkat çekti. Kararın bu dönemde yayımlanması, siyasi yorumlara da neden oldu. Ancak kararın teknik gerekçesi, şehir içi raylı sistemlerin tek elden yürütülerek daha hızlı ve entegre hale getirilmesi olarak açıklandı.
Hat hangi bölgeleri kapsıyor, neden önemli?
Kazım Karabekir-Topağacı-Ümraniye Spor Köyü Raylı Sistem Hattı, İstanbul’un Anadolu Yakası’nda ulaşım yükünü hafifletmeye yönelik önemli projelerden biri. Özellikle Ümraniye ve çevresindeki hızla büyüyen yerleşim alanlarını kapsayan bu hat, günlük yaşamı ve toplu taşıma sistemini doğrudan etkileyecek bir güzergahta yer alıyor.