TGRT Haber ekranlarında yayınlanan "Bilmedikleriniz" programında Yasemin Bozkurt ve Yaprak Hırka'nın sorularını yanıtlayan Altın ve Para Piyasaları Uzmanı İslam Memiş, kuyumculardaki büyük indirim kampanyalarının gerçeği yansıtmadığını söyledi.
“Bir ürün 10 bin liraya satılıyorsa ve kampanya adı altında 5 bin liraya düşürülüyorsa bu işte bir bit yeniği vardır. Kampanya yokken bu üründen 5 bin lira mı kazanıyorlar? Bu ticaretin, bu ahlakın neresinde var?” ifadelerini kullandı.
“Altının gramı standarttır”
Memiş, altın piyasasında fiyatların dünya çapında belli olduğunu, dolayısıyla bir kuyumcunun altını ‘yarı fiyatına’ satmasının imkânsız olduğunu belirtti:
“Ben bir yüzüğü 10 bin liraya satıyorsam bunun bana bıraktığı kâr maksimum 1.000 - 1.500 TL’dir. Altının gramı bellidir. Bu yüzden yüzde 50 indirim gibi kampanyalara inanmak büyük hata olur.”
“Pırlanta ve mücevherde oyun daha büyük”
Altına göre fiyat manipülasyonunun en sık yapıldığı alanlardan birinin pırlanta ve mücevher sektörü olduğunu belirten Memiş, taşlı ürünlerde fiyat hesaplamasının daha zor olması nedeniyle tüketicinin kolay kandırıldığını söyledi:
“Satıcı diyor ki: 'Bu yüzük aslında 50 bin liraydı ama ben akrabam sayesinde 20 bine aldım.' Böyle bir ticaret anlayışı yok. Kimseye kıyak geçilmez. Her şeyin maliyeti bellidir.”
Özel günlerde tuzaklar artıyor
Anneler Günü, Sevgililer Günü, Kadınlar Günü gibi özel günlerde sözde indirim kampanyalarının arttığını ifade eden Memiş, özellikle bu dönemlerde duygusal kararlarla yapılan alışverişlerin risk taşıdığına dikkat çekti:
“Bu günlerde yapılan alışverişlerde daha fazla dikkatli olunmalı. Tabela oyunlarıyla tüketici yanıltılıyor.”
“Çavuş-ahbap ilişkisiyle mücevher alınmaz”
İslam Memiş, geçmişte sıklıkla rastlanan "yakınım kuyumcu", "atölyede çalışan arkadaşım var" gibi söylemlere de itibar edilmemesi gerektiğini vurguladı:
“Bu devirde 5 kuruşun bile değeri var. Kimse kimseye bedava iş yapmaz. Vatandaşlarımız bu tür yakınlık söylemleriyle yapılan satışlara dikkat etsin.”