Avrupa Birliği (AB), sürüş güvenliğini artırmak amacıyla tarihinde ilk kez ehliyetler için üst yaş sınırı getirmeye hazırlanıyor. Yeni düzenlemeye göre 75 yaşını aşan sürücüler, sağlık raporu alsalar bile ehliyetlerini yenileyemeyecek.
Bu karar, özellikle yaşlı sürücülerin trafikteki payını azaltmayı hedeflerken, birçok kişi tarafından tartışmalara yol açmış durumda.
Trafik güvenliği için yeni düzenleme
Dünya genelinde her yıl yaklaşık 1.2 milyon insan trafik kazalarında hayatını kaybediyor. AB, bu sayıyı azaltmak için yeni güvenlik önlemleri alırken, yaşlı sürücüler için getirilecek olan üst yaş sınırı da bu kapsamda değerlendiriliyor.
Halihazırda birçok Avrupa ülkesinde 70 yaşını aşan sürücüler, belirli periyotlarla sağlık kontrolünden geçerek ehliyetlerini yenileyebiliyor. Türkiye’de ise 65 yaşından itibaren ehliyet yenileme sürecinde sağlık raporu zorunluluğu bulunuyor. 80 yaş üzerindeki sürücüler için bu süre iki yıla kadar düşüyor. Yeni düzenleme ile AB’de 75 yaş üzeri kişilerin artık araç kullanamayacağı belirtiliyor.
Yaşlı sürücüler karara tepkili
Düzenleme, özellikle bağımsız bir yaşam sürdüren yaşlı bireylerden tepki çekiyor. Günlük işlerini halletmek ve sağlık kontrollerine gitmek için araç kullanan yaşlı sürücüler, kararın kendilerini mağdur edeceğini savunuyor.
Özellikle kırsal bölgelerde yaşayan yaşlı bireyler için toplu taşıma alternatiflerinin yetersiz olması, kararın pratikte nasıl uygulanacağı konusunda soru işaretleri yaratıyor. Bu değişikliğin Türkiye’de de gündeme gelip gelmeyeceği ise sosyal medyada tartışılmaya devam ediyor.
Japonya’da benzer bir uygulama mevcut
Yaşlı sürücülere yönelik farklı uygulamalar dünyada daha önce de hayata geçirilmişti. Örneğin, Japonya’da 75 yaş ve üzerindeki sürücüler için araçlarına özel bir “Koreija” (yaşlı sürücü) etiketi yapıştırma zorunluluğu getirildi. Bu uygulamanın amacı, diğer sürücüleri yaşlı bireylerin refleks kaybı gibi olası risklerine karşı uyarmak.
Yeni düzenleme Türkiye’yi etkiler mi?
Avrupa’daki gelişmeler, Türkiye’deki trafik kuralları için de bir referans noktası olabilir. Henüz resmi bir açıklama yapılmamış olsa da, ilerleyen yıllarda benzer bir düzenlemenin Türkiye’de de hayata geçirilmesi mümkün görünüyor.
Bu konuda sürücülerin bilinçlenmesi ve yaşa bağlı refleks kaybı gibi faktörlerin dikkate alınarak düzenlemelerin yapılması gerektiği ifade ediliyor. Siz bu konuda ne düşünüyorsunuz? Görüşlerinizi bizimle paylaşabilirsiniz!