Tüketici hakem heyetine yapılan başvuruyu iptal etmek için bu konuya ilişkin bir dilekçe yazıp tüketici hakem heyetine iletmek gerekir. Başvuru iptal dilekçesi yüz yüze ya da e-posta aracılığıyla teslim edilebilir. Dikkat edilmesi gereken nokta başvurunun yapıldığı yerden iptal işlemini gerçekleştirmektir. Eğer e-Devlet üzerinden ya da e-posta yoluyla tüketici hakem heyeti başvurusu yapıldıysa yine fiziksel olarak iptal işlemini gerçekleştirmek mümkündür.

Tüketici Hakem Heyeti Başvurusu Nasıl Yapılır?

Tüketici hakem heyeti başvuruları birebir, posta yoluyla ya da e-Devlet üzerinden yapılabilir. Söz konusu başvurunun yazılı bir şekilde yapılması gerekir. Dolayısıyla sözlü bir başvuru yapmak mümkün değildir. Mevcut uyuşmazlığa dair konuyu içeren bir dilekçe yazılır. Eğer varsa konuyla ilgili delillerle yazılan dilekçe tüketici hakem heyetine teslim edilir. Ticaret Bakanlığı’nın resmi internet sayfasında yer alan başvuru formu kullanılarak da tüketici hakem heyetine müracaat etmek mümkündür.

Başvuru formu ile yapılan şikayetlerde ilgili boşluklara kişisel bilgiler ve iletişim adresleri yazılır. Eğer tüketici hakem heyetine dilekçe ile başvuru yapılıyorsa kişisel bilgilerin eksiksiz yazılması oldukça önem taşır. Başvuru sahibinin adı, soyadı, T.C. kimlik numarası, adresi ve iletişim bilgileri dilekçede yer almalıdır. Aynı zamanda Türk lirası cinsinden uyuşmazlık değeri ve şikâyet edilen tarafla ilgili ayrıntılara da yer verilmelidir.

Elektronik ortamdan yapılan tüketici hakem heyeti başvurusu için TÜBİS kullanılması şarttır. Uyuşmazlık yaşanan konuya ilişkin başvuru formunun tamamen doldurulması gerekir. Ardından gerekli bilgi ve belgelerle söz konusu formun sisteme yüklenmesiyle başvuru işlemi tamamlanır.

Hangi Tüketici Hakem Heyetine Başvuru Gerçekleştirilir?

Tüketici hakem heyetine yapılan başvurular genellikle yerleşim yerine yakın olanlara yapılır. Bu nedenle tüketici başvurularını ikamet bölgesinde ya da işlem yaptığı yerde gerçekleştirebilir.

Tüketici Hakem Heyetinin Olmadığı Yerlerde Başvuru Nasıl Gerçekleştirilir?

Tüketici hakem heyetlerinin faaliyet gösterdiği noktalar illerde Ticaret İl Müdürlükleri ve ilçelerde Kaymakamlıklar şeklindedir. Yine de her il ve ilçede hizmet veren bir tüketici hakem heyeti yer almaz. Bazı tüketici hakem heyetleri normalden daha geniş bir yetki alanına sahiptir. Bazı ilçeleri bünyesinde bulunduran geniş kapsamlı heyetlere gidip başvuruda bulunmak gerekir.

Tüketiciler alternatif olarak uyuşmazlık yaşadıkları konulara dair başvurularını kaymakamlık bünyesinde hizmet veren irtibat personellerine yapabilir. Bu personeller aldıkları başvuruları TÜBİS’e kaydeder.

Tüketici Hakem Heyeti Başvuruları Nasıl İnceler?

Tüketici hakem heyeti incelemeleri genellikle başvuru yapılan dosya üzerinden gerçekleştirir. Gerekli görüldüğü durumlarda taraflar ve bilirkişi dinlenmek üzere davet edilebilir.

Tüketici hakem heyeti, uyuşmazlık yaşanan konuya dair çeşitli bilgi ve belgeleri taraflardan isteme hakkına sahiptir. Talep edilen belgelerin heyete tebliğ edilmesi için 30 günlük bir zaman dilimi bulunur. Heyet uygun görürse süreyi uzatabilir. Uyuşmazlık yaşayan taraflar verilen süre içinde belgeleri tebliğ etmezse karar mevcut dosyalar üzerinden verilir.

Tüketici Hakem Heyeti Başvuruları Ne Zaman Sonuçlanır?

Tüketici hakem heyeti yapılan başvuruları en geç altı ay içinde incelemeye alır. Başvuru tarih ve sırasına göre ele alınan dosyalar inceleme sürecinin bitiminde karara bağlanır. Bazı durumlarda karar verme süresi 6 ay uzatılabilir. Uyuşmazlık yaşanan konunun niteliği, malın ya da hizmetin özel hususları bu anlamda etkili olur. Tarafların ivedi inceleme talebinde bulunma hakkı vardır. Talep onaylanırsa uyuşmazlık dosyası öncelikli olarak incelenir.

Muhabir: Haber Merkezi