ABD Başkanı Donald Trump’ın 3 Nisan'da yürürlüğe girecek yeni kararına göre, ABD’de üretilmeyen tüm otomobillere yüzde 25 gümrük vergisi getirilecek. Bu karar, özellikle Meksika, Almanya ve Japonya merkezli otomobil üreticilerini doğrudan etkileyecek.
Trump’tan otomotiv sektörüne gümrük hamlesi
CNBC-e'den Zafer Karataş'ın haberine göre ABD Başkanı Donald Trump, ülkesinde üretim yapılmayan otomobillere yüzde 25 oranında gümrük vergisi uygulanacağını açıkladı. Trump, ABD’de üretilen araçların bu vergiye tabi olmayacağını vurgularken, bu kararın ülke ekonomisine yıllık 100 milyar dolar ek gelir sağlayacağını belirtti.
Ancak düzenlemenin kapsamı hâlâ netleşmiş değil. Zira otomobiller genellikle farklı ülkelerden tedarik edilen binlerce parçayla monte ediliyor. Trump, parça bazlı denetimlerin “çok sıkı” yapılacağını belirtti.
İlk tepki Avrupa Birliği'nden geldi
Trump’ın açıklamasının ardından ilk tepki Avrupa Birliği Komisyonu Başkanı Ursula von der Leyen'den geldi. Leyen, gümrük vergilerinin:
- İşletmeler için kötü,
- Tüketiciler için ise daha da kötü sonuçlar doğuracağını,
- Kararın hem ABD'yi hem AB’yi olumsuz etkileyeceğini
ifade etti. AB’nin “ekonomik çıkarlarını korurken, müzakere edilmiş çözümler aramaya devam edeceğini” de sözlerine ekledi.
ABD’de satılan araçların yarısı yerli üretim
GlobalData verilerine göre, 2024 yılında ABD'de satılan otomobillerin:
- %53,4’ü ABD’de üretildi.
- İkinci sırada gelen ülke ise %16,2 ile Meksika oldu.
Bu veriler, Trump’ın kararından en çok Meksika'da üretim yapan otomobil markalarının etkileneceğini gösteriyor.
Meksika merkezli üretim: En çok etkilenecek ülkelerin başında
Nissan (Japonya)
- Meksika’da 2 fabrikası bulunuyor.
- Sentra, Versa ve Kicks modellerini üretiyor.
- 2024’ün ilk 9 ayında 505 bin araç üretildi.
- Vergi kararıyla birlikte Nissan’ın ABD pazarındaki maliyetleri ciddi şekilde artabilir.
Volkswagen (Almanya)
- Puebla şehrinde büyük bir üretim tesisine sahip.
- Jetta, Tiguan ve Taos modelleri burada üretiliyor.
- Yıllık üretim kapasitesi: 350 bin araç.
Toyota (Japonya)
- Meksika’da 2 fabrika işletiyor.
- ABD satışlarının %10’unu Meksika üretimi araçlarla sağlıyor.
- 2024’te 230 bin araç üretimi gerçekleştirdi.
BMW ve Audi (Almanya)
- Her iki Alman devi de Meksika’da üretim yapıyor.
- Bu durum onları Trump’ın vergilendirme politikasından doğrudan etkilenir hale getiriyor.
Japon ve Alman devleri risk altında
Meksika dışında da üretimlerini ABD dışına konumlandıran Toyota, Honda, Nissan, Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz ve Hyundai gibi markalar, bu kararın doğrudan hedefinde yer alıyor. Özellikle:
- Japonya
- Almanya
- Güney Kore
menşeli markaların, ABD'deki satış kâr marjları bu vergiyle büyük oranda daralabilir.
Meksika neden önemli?
Meksika, ABD ile olan coğrafi yakınlığı, NAFTA/USMCA ticaret anlaşmaları, düşük işçilik maliyetleri ve otomobil devleri için oluşturduğu üretim zincirleri sayesinde uzun yıllardır ABD’nin otomotiv tedarik merkezi konumunda.
Trump yönetiminin önceki dönemlerinde de Meksika’yı hedef alan gümrük tarifesi politikaları, bu dönemde daha da sertleşerek uygulamaya giriyor