2022 yılında 2.24 milyar dolar zarar eden Volkswagen Grubu bünyesindeki yazılım şirketi CARIAD, zor bir süreçten geçiyor. Audi, Porsche ve VW'nin kritik elektrikli modellerinde üretimin de aksamasına sebep olan şirket, ortaya çıkan bu problemlerin ardından birçok spekülasyonun da ortasında kaldı. Yaşanan son gelişme, CARIAD'ın 2028'e kadar maliyetleri yüzde 20 kısması ve yeniden yapılandırmaya gitmesi oldu.
Yapılan açıklamalarda şirket içi çatışmalar ve ağır proje yükleri nedeniyle sıkıntılı süreçlerden geçen CARIAD, zararlar nedeniyle, Audi, Porsche ve VW gibi markaların pazarda kritik önem taşıyan araçlarının gecikmesine sebep oluyordu.
YENİ ‘MACAN'IN ASLINDA 2023 YILINDA ÇIKMASI GEREKİYORDU
2022 yılında 2.24 milyar dolar zarar eden CARIAD, bu zararları önlemek için birçok çalışanını işten çıkaracağına dair pek çok spekülasyonun da ortasında kaldı. VW grubu bünyesindeki birçok markada otomobillerin pazara sürülmesini geciktiren bu sorunlu şirket, sonunda bazı şeyleri çözmeye başlamış olacak ki VW CEO'su Oliver Blume, tamamen elektrikli 2024 Macan'ın üretiminde bir gecikme olmayacağını söyledi. Macan, CARIAD yüzünden zaten bir kez ertelenmişti, Blume'un söyledikleri, mevcut ertelenmiş tarihin daha da uzamayacağını belirtmektedir -yani 2024 başı-. Yeni Macan'ın aslında 2023 yılında çıkması gerekiyordu.
TESLA İLE REKABETİ ENGELLİYOR
Şirket içerisindeki iç anlaşmazlıklar, aşırı proje yükü gibi nedenler VW ve bünyesindeki markaların Tesla, BYD gibi firmalarla rekabetini zorlaştırırken Oliver Blume ise sonunda olaya el atmaya karar verdi. Daha öncesinde ortaya çıkan iddialarda CARIAD'ın büyük bir yeniden yapılandırmaya gideceği söylenirken, bu iddialar, ilk olarak Bentley üretim şefi Peter Bosch'un CARIAD'ın başına getirilmesiyle resmen başladı.
ÇALIŞANLARINA GÖNÜLLÜ AYRILMA TEKLİFLİ EDECEKLER
VW CEO'su Oliver Blume'un talimatıyla, zorunlu işten çıkarmalardan kaçınarak, CARIAD'ın 2028 yılına kadar geliştirme maliyetlerinin yıllık yüzde 20'sini azaltılacağı söylendi. Yönetim ve işçi temsilcileri arasında Perşembe günü yapılan anlaşma kapsamında, şirket eğer yüzde 20 hedefine ulaşamazsa, çalışanlarına gönüllü ayrılma teklif etmek zorunda kalacak. Anlaşma hakkında konuşan bir sözcüye göre, gönüllü ayrılma hakkında bir zaman çizelgesi henüz kamuya duyurulmadı.
Gönüllü ayrılma, şirketlerin çalışanlarına sunduğu bir tür gönüllü ayrılma programıdır. Genellikle kıdem tazminatı, emeklilik avantajları veya hisse opsiyonları gibi mali teşviklerle birlikte, çalışanları işlerinden gönüllü olarak ayrılmaya teşvik etmek amacıyla ortaya atılmıştır.
CARIAD'ı tamamen elden geçirerek düzeltmeyi kendine görev edinen Blume, yeniden yapılanmanın ilk aşamalarında Peter Bosch'a destek için eski Google ve Tesla yöneticisi Sanjay Lal'ı yönetim kuruluna atadı ve baş yazılım sorumlusu rolünü verdi. Rivian Automotive'den ayrılıp VW'e gelen Lal, daha öncesinde Google'ın Android Oto projesinde ve Tesla'da mühendislik direktörü görevinde çalışmıştı.
6.500 KİŞİDEN 2 BİNİ İŞTEN ÇIKARILACAK
Yarısından fazlası Avrupa'da olmak üzere Çin, Kuzey Amerika, İsrail ve Hindistan gibi yerlerde hemen hemen 6.500 çalışanı bulunan ve yaklaşık 40 şirkette hissesi olan CARIAD, Manager Magazin adlı Alman ekonomi dergisine göre, 2024 yılından itibaren başlayacak olan yeniden yapılandırma kapsamında, 2.000 kişiyi işten çıkartacaktı. Geçen ay açıklanan bu iddialar, Perşembe günü yapılan anlaşma sayesinde şimdilik durmuş gibi görünüyor.
Oliver Blume tarafından söylenenlere göre, Alman devine yazılım geliştiren CARIAD, uzun süredir erteledikleri, 1.2 olarak adlandırılan premium araç yazılımının geliştirmesini de hızlandıracak. Bu teknolojinin ise ilk olarak 2024 Porsche Macan ve Audi Q6 e-Tron'da kullanılması bekleniyor.
Perşembe günü yapılan anlaşmada dikkat çeken bir başka şey, CARIAD'ın halihazırda yaptığı yazılım geliştirmesine ek olarak, yazılım yönetimi, ortaklıklarda liderliği üstlenmesi ve yapay zeka destekli özelliklere de el atması oldu.