Otomobil

Motosiklet pazarında büyük büyüme: Üretim yatırımları artıyor

Motosiklet satışlarında büyük artış! Yabancı markalar, Türkiye’de üretim yapmaya hazırlanıyor. Trafikte her 5 araçtan 1’i motosiklet…

Abone Ol

Son yıllarda motosiklet satışlarında yaşanan hızlı artış, yabancı markaların Türkiye’de üretim yapma planlarını hızlandırdı. Özellikle ithal motosikletlere getirilen ek vergiler, markaları yerli üretime yönlendirdi. Doğan Trend’in ardından Honda da Türkiye’de fabrika kurmak için hazırlıklara başladı.

Türkiye’de motosiklet üretimine yatırım artıyor

Motosiklet pazarındaki büyük ivme, yabancı markaların Türkiye’de üretime yönelmesine neden oldu. Doğan Trend, motosiklet üretim tesisini tamamlarken, Honda da Ege Bölgesi’nde fabrika kurmayı planladığını açıkladı.

Doğan Trend Grubu, Türkiye’deki üretim hedefleri doğrultusunda motosiklet birimini yeniden yapılandırdı ve bu kapsamda Ayhan Ilgaz’ı Doğan Trend Motosiklet Operasyonları Genel Müdür Yardımcısı olarak atadı. Ilgaz, yeni dönemde tüm motosiklet operasyonlarının yönetimini üstlenecek.

Ek vergiler üretim kararlarını hızlandırdı

Japon otomotiv devi Honda, 2021 yılında Türkiye’deki otomobil fabrikasını kapatmıştı, ancak motosiklet üretimi için yeni bir adım atıyor. Honda Türkiye Genel Müdürü Bülent Kılıçer, “Türkiye’de motosiklet üretimi için fizibilite çalışmalarına başladık. Ek vergiler süreci hızlandırdı” diyerek yatırımların hız kazandığını belirtti.

31 Aralık 2023 tarihli Resmi Gazete kararıyla, Uzakdoğu’dan ithal edilen motosikletlere ek gümrük vergisi getirildi. 2024 itibarıyla AB dışı ülkelerden ithal edilen motosikletlerde gümrük vergisi %20’den %30’a çıkarıldı. Ayrıca gözetim vergisinin kapsamı genişletildi. Bu yeni düzenlemeler, motosiklet fiyatlarında %200’ü aşan artışlara neden oldu.

Trafikte her 5 araçtan 1’i motosiklet

Motosiklet satışları, son 5 yılda %500’e yakın artış göstererek yıllık 1 milyon adetlik satış sınırını geçti. TÜİK verilerine göre 2024 yılında motosiklet satışları %26 artarak 1 milyon 207 bin adede yaklaştı.

Trafikteki araç oranlarına bakıldığında:

  • %52’si otomobil,
  • %20’si motosiklet olarak kaydedildi.

Bu veriler, her 5 araçtan 1’inin motosiklet olduğunu gösteriyor. Özellikle kurye hizmetlerindeki büyüme, otomobil fiyatlarındaki artış ve akaryakıt maliyetlerindeki yükseliş, motosiklete olan ilgiyi artırıyor.

Üretim maliyetleri Avrupa ile aynı seviyeye geldi

Yamaha Türkiye Genel Müdürü Hakan Kaya, Türkiye’de üretim yapma konusunda temkinli olduklarını belirterek, “Türkiye’de üretim maliyetleri Avrupa ile neredeyse aynı seviyeye geldi” dedi.

Kaya, ayrıca şu noktaya dikkat çekti: “Türkiye’de üretime başlayan bazı markaların fiyatlarının ithal motosikletlerle aynı seviyede olduğunu görüyoruz. Ek vergilerin pazara etkisini analiz ettikten sonra yatırım kararımızı netleştireceğiz.”