Eğitim

MEB'den 4+4+4 sistemi için değişim sinyali! İşte yeni lise eğitimi..

Milli Eğitim Bakan Yardımcısı Dr. Ömer Faruk Yelkenci, 4+4+4 sisteminin son dört yılına ilişkin geniş çaplı bir mutabakat sağlandığını belirterek değişim sinyali verdi. Bu sistemde zorunlu lise eğitimi esnekleşecek mi? İşte detaylar...

Abone Ol

Türkiye’de 12 yıllık zorunlu eğitim sisteminin geleceği yeniden gündeme geldi. Milli Eğitim Bakan Yardımcısı Dr. Ömer Faruk Yelkenci, 4+4+4 sisteminin son dört yılına ilişkin geniş çaplı bir mutabakat sağlandığını belirterek değişim sinyali verdi. Bu sistemde nasıl bir reform yapılacak? Yeni model nasıl şekillenecek? İşte detaylar…

Mevcut sistem neden tartışılıyor?

İktidara yakın Türkiye Gazetesi'nin haberine göre Türkiye’de uygulanan 4+4+4 eğitim modeli, 2012 yılında yürürlüğe girmişti. Ancak yıllar içinde sistemin özellikle son dört yılına yönelik eleştiriler artmaya başladı. Eğitimciler, öğrencilerin ilgi ve becerilerine göre yönlendirilmesi gerektiğini savunarak, lise eğitiminin daha esnek hale getirilmesini öneriyor.

Milli Eğitim Bakan Yardımcısı Dr. Ömer Faruk Yelkenci, eğitim sistemine ilişkin şu açıklamayı yaptı:

“4+4+4 sisteminin son dört yılı ile ilgili bir değişiklik yapılması gerektiği konusunda genel bir mutabakat var. Ancak bu konu yalnızca eğitim kademelerinin süresi ile ilgili değil; çok daha geniş bir etki alanına sahip.”

Bakanlık, sistemde köklü değişiklikler yapmadan önce çok boyutlu bir değerlendirme süreci yürütmek istiyor.

Yeni eğitim modeli nasıl şekillenecek?

İstanbul’da gerçekleştirilen “Türkiye’de Lise Eğitiminin Dönüşümü” çalıştayında, eğitimciler zorunlu eğitimin nasıl daha etkili hale getirilebileceğini tartıştı. Çalıştayda, “Zorunlu olmasın ama nasıl olsun?” sorusu etrafında fikir alışverişi yapıldı.

Bazı uzmanlar, mevcut sistem yerine 1+3, 2+2 gibi alternatif modellerin gündeme getirilebileceğini öne sürse de Yelkenci, şu an için Bakanlığın belirli bir model üzerinde karar almadığını vurguladı.

“Olası değişiklikler için kapsamlı değerlendirmeler yapılması gerekiyor. Eğitim politikaları birçok faktörden etkileniyor. Bu nedenle çok iyi tasarlanmış programlara ihtiyaç var.”

Bu açıklamalar, MEB’in eğitim sisteminde ani değişikliklerden kaçındığını, ancak yeni modeller için kapsamlı analizler yapıldığını gösteriyor.

Zorunlu lise eğitimi esnekleşecek mi?

Çalıştayda en çok tartışılan konulardan biri, lise eğitiminin zorunlu olup olmaması gerektiği oldu. Bazı eğitimciler, öğrencilere ilgi ve yeteneklerine göre farklı seçenekler sunulması gerektiğini belirtiyor.

Önerilen bazı değişiklikler şunlar:

  • Mesleki eğitim ve akademik eğitimin ayrılması

  • Zorunlu eğitimin esnek hale getirilmesi

  • Öğrencilerin daha erken yaşta yeteneklerine uygun yönlendirilmesi

Çalıştayın sonuç raporunun önümüzdeki günlerde MEB’e sunulacağı bildirildi. Bu süreçte eğitimin tüm paydaşlarının görüşlerinin alınması bekleniyor.