Ekonomi

Araç sigortalarında yeni dönem: Tam ve ağır hasar kriterleri değişti

Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK), motorlu araç sigortalarında tam ve ağır hasar uygulamalarında yeni kurallar getirdi. Artık tam hasar veya ağır hasar tespiti için belirli kriterler geçerli olacak, eksper raporu zorunlu hale geldi.

Abone Ol

SEDDK, trafik güvenliğini artırmak ve sigorta işlemlerinde şeffaflığı sağlamak amacıyla motorlu araç sigortalarında tam hasar ve ağır hasar kavramlarını yeniden düzenledi. Bu kapsamda araç sahipleri için kritik değişiklikler yürürlüğe girdi.

Tam Hasar Nedir?

Bundan sonra bir aracın tam hasar statüsüne girmesi için:

  • Aracın hasar tutarının, rayiç değerini aşması

  • Onarımının mümkün olmaması

gerekecek.

Bu durumda araç pert kabul edilecek ve trafikten tamamen çekilmesi gerekecek.

Ağır Hasar Nedir?

Ağır hasar statüsü ise şu şartlarda uygulanacak:

  • Aracın hasar tutarı rayiç değerinin %60’ını aşarsa

  • Araçta kritik parçaların (örneğin şasi, motor, direksiyon, fren sistemi gibi) zarar görmesi durumunda

araç ağır hasarlı olarak kayıtlara geçecek. Bu araçlar onarılabilecek ancak geçmişleri hasar kaydında açıkça görülecek.

Eksper Ataması Artık Zorunlu

Hasar tespit işlemleri artık mutlaka ruhsatlı sigorta eksperleri tarafından yapılacak.
Bu düzenlemeyle, hasarların doğru ve güvenilir şekilde belgelenmesi ve suiistimallerin önlenmesi hedefleniyor.

Alım-Satıma Yeni Takip Sistemi

SEDDK ayrıca tam veya ağır hasarlı araçların hurda tescil belgesi veya trafikten çekilmiştir belgesi alınmadan satışa sunulmasını önlemek amacıyla yeni bir takip mekanizması kurdu.

Buna göre:

  • Sigorta şirketleri ve eksperler tarafından yapılan işlemler artık Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi (SBM) üzerinden izlenecek.

  • Böylece ikinci el piyasasında sahte veya riskli araç satışlarının önüne geçilmesi amaçlanıyor.