Hazine ve Maliye Bakanlığı’nın 5 Ekim 2023 tarihli Resmi Gazete’de yayımladığı tebliğe göre, ticari amaçla kullanılan tüm araçlara 31 Aralık 2024 tarihine kadar Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi (UTTS) takılması zorunlu hale getirildi. Kaçak akaryakıt kullanımını önlemeyi amaçlayan bu düzenleme, araç sahiplerini ek maliyetlerle karşı karşıya bırakıyor.
HER ARAÇ İÇİN 2.172 TL’LİK YÜK
Düzenleme kapsamında, sistem taktırmayan araçların akaryakıt istasyonlarından yakıt almasına izin verilmeyecek. Araç sahipleri bu sistem için araç başına 2.172 TL ödeyecek. 20 milyon ticari araç için toplamda 43,4 milyar TL’lik bir ödeme planlanıyor. Ayrıca, 8 bin akaryakıt istasyonuna bu sistemin entegre edilmesi için yaklaşık 5 milyar TL harcanacağı tahmin ediliyor.
VATANDAŞ VE FİRMALARA EK YÜK
Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) Zonguldak Milletvekili Deniz Yavuzyılmaz, bu düzenlemeye sert tepki gösterdi. Yavuzyılmaz, “Bu sistem vatandaşın cebine yeni bir yük bindiriyor. Zaten kullanılan taşıt tanıma sistemleri entegre edilseydi, bu maliyetlerin büyük bir kısmı önlenebilirdi,” diyerek düzenlemeyi eleştirdi. Ayrıca, cihazların hangi firmalar tarafından temin edileceği ve montajının kimler tarafından yapılacağı konusunda daha fazla şeffaflık gerektiğini vurguladı.
KİMLER SİSTEMİ TAKTIRMAK ZORUNDA?
Düzenleme, akaryakıt harcamalarını muhasebe kayıtlarında gider olarak gösteren tüm vergi mükelleflerini kapsıyor. Ticari amaçla kullanılan araç sahiplerinin, 31 Aralık 2024 tarihine kadar araçlarına Taşıt Tanıma Sistemi taktırması gerekiyor. Ayrıca, 1 Temmuz 2025 tarihinden itibaren hem bireysel hem de ticari tüm sıfır araçlara sistemin dahil edilmesi zorunlu hale getirilecek.
TARTIŞMALI MASRAF VE ALTERNATİFLER
Eleştirmenlere göre, mevcut taşıt tanıma sistemleri birbiriyle entegre edilerek bu masrafın önüne geçilebilirdi. Ancak yeni sistemin uygulanmasıyla birlikte mevcut cihazların işlevsiz hale geleceği ve bu durumun ciddi bir israfa yol açacağı belirtiliyor.
DÜZENLEMENİN ETKİLERİ
Yeni düzenleme, özellikle küçük ve orta ölçekli ticari araç sahipleri için önemli bir maliyet yükü yaratacak. Akaryakıt istasyonları da sistemin kurulumu için ek maliyetlere katlanmak zorunda kalacak. Vatandaşların ve firmaların bu süreçte ek masraflardan kaçınmak için düzenlemeye yönelik daha şeffaf bilgilere ihtiyaç duyduğu ifade ediliyor.
Kaynak: Sözcü