Akaryakıt sektöründe kayıt dışılığı engellemek amacıyla getirilen Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi (UTTS), kamuoyunda tartışmalara neden olmaya devam ediyor. Teknoloji firması CEO’su Ömer Ekinci, UTTS çiplerinin 2.791 TL’ye satılmasına tepki göstererek, üretim maliyetinin yalnızca 5.5 TL olduğunu iddia etti.
Ömer Ekinci'den sert eleştiriler
Sosyal medya hesabı üzerinden konuya ilişkin açıklamalarda bulunan Ekinci, “Nasıl etsek de vatandaşın cebinde, elinde, avcunda ne var ne yok alsak? diyorlar sanki.” ifadelerini kullanarak tepkisini dile getirdi. Ayrıca, iki yıl içinde UTTS zorunluluğunun kaldırılacağını ve sistemin işe yaramadığının anlaşılacağını öne sürdü.
Vatandaşlardan yoğun tepki
Ekinci, UTTS çiplerinin plastik malzemeden yapıldığını ve araçlara monte edilmesi için delik açılması gerektiğini belirtti. Bununla birlikte, aracın satılması durumunda çipin çöpe gittiğini ve yeni sahibin yeniden satın almak zorunda kaldığını vurguladı. Bu durum, vatandaşlar arasında büyük tepkiye neden oldu. Sosyal medyada birçok kullanıcı, bu uygulamanın adil olmadığını ve vatandaşın cebinden gereksiz yere para çıktığını savundu.
'Ülkenin kaynakları peşkeş çekiliyor'
Vatandaşlar, X platformunda konuyla ilgili eleştirilerini paylaşarak, “Para lazım ya, illaki bir şeylere kilitleyecekler.” ve “Bu çipleri kim üretiyor acaba?” gibi yorumlarla tepkilerini gösterdi. Kimi kullanıcılar ise Hazine’nin kasasının boşalmasıyla yeni vergilerin devreye sokulduğunu iddia etti.
Fahiş fiyat tepkisi: 500 TL bile fazlaydı
RFID (Radyo Frekansı ile Tanımlama) teknolojisini kullanan bir girişimin CEO’su da konuyla ilgili değerlendirmelerde bulunarak, UTTS cihazına 2.791 TL gibi bir fiyat biçmenin fahiş bir uygulama olduğunu belirtti. “Bu sistemin çok daha gelişmiş versiyonları zaten kurumsal firmalar tarafından kullanılıyor. Yazılım geliştirme, operasyonel giderler ve saha maliyetlerini eklediğimizde bile cihazın 500 TL’ye satılması makul olurdu, ancak 2.791 TL aşırı yüksek.” dedi.
UTTS nedir ve ne amaçla kullanılıyor?
Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi (UTTS), filo yönetiminde yakıt alımlarını kontrol etmek için kullanılan bir sistemdir. Araç yakıt istasyonuna geldiğinde, taşıt tanıma ünitesi aracılığıyla plaka ve kilometre bilgileri otomatik olarak kayıt altına alınır. Bu sayede manuel giriş hatalarının önüne geçilmesi hedeflenmektedir. Ancak, sistemin etkinliği konusunda kamuoyunda ciddi soru işaretleri bulunuyor.