Türkiye, fosil yakıt bağımlılığını azaltmak ve karbon salınımını düşürmek amacıyla yeşil dönüşüm adımlarını hızlandırırken, bu dönüşüm en net şekilde otomotiv sektöründe hissediliyor. 2025 Mart sonu itibarıyla Türkiye'de trafiğe kayıtlı elektrikli otomobil sayısı 218 bin 238’e ulaşarak yeni bir rekora imza attı.
Bu sayı, 2024 Mart ayına göre yaklaşık yüzde 120’lik bir artış anlamına geliyor. Özellikle TOGG'un üretime geçmesi ve özel sektörün elektrikli araç yatırımlarını artırmasıyla birlikte bu alanda büyüme ivme kazandı.
10 Yılda 386 Kat Artış
TÜİK verilerine göre 2015 yılında Türkiye'de sadece 565 adet elektrikli otomobil vardı. Bu rakam:
-
2019’da: 1.000 adedi aştı
-
2024 sonunda: 183.776 adede ulaştı
-
2025 Mart ayında: 218.238 olarak kaydedildi
Bu tablo, 10 yılda yaklaşık 386 katlık bir artışa işaret ediyor.
Mart Ayında Her 10 Otomobilden 1’i Elektrikli
2025 Mart ayında trafiğe kaydı yapılan otomobillerin yüzde 12,9’u elektrikli oldu. Bu oran, ilk kez dizel (yüzde 7,6) ve LPG’li (yüzde 0,9) araçları geride bıraktı. Ay boyunca trafiğe kaydedilen otomobillerin yakıt türlerine göre dağılımı şöyle:
Yakıt Türü | Trafiğe Kayıt Sayısı | Oran (%) |
---|---|---|
Benzinli | Verilmedi | 48,1 |
Hibrit | Verilmedi | 30,5 |
Elektrikli | 12.221 | 12,9 |
Dizel | 7.192 | 7,6 |
LPG | 893 | 0,9 |
TOGG ve Yerli Üretim Etkisi
Elektrikli araçların yaygınlaşmasında, yerli otomobil markası TOGG’un üretim bandına girmesi büyük bir kırılma noktası oluşturdu. Ayrıca, küresel otomotiv devlerinin Türkiye’ye yönelik yatırım planları ve vergi avantajları da satışları tetikledi.
TOGG’un ardından yerli ve yabancı yatırımcılar elektrikli araç montaj tesisleri kurmaya başladı, bu da pazardaki rekabeti ve tüketici erişimini kolaylaştırdı.
Çevresel Etki ve Yeşil Dönüşüm Vurgusu
Fosil yakıtların çevreye verdiği zararları azaltmak adına sanayi, ulaşım ve hizmet sektörlerinde karbon ayak izinin düşürülmesi hedefleniyor. Elektrikli araçlar, dizel ve LPG’ye kıyasla çok daha düşük karbon salımı ile çevre dostu bir alternatif sunuyor.
Avrupa Birliği’nin 2035 sonrası içten yanmalı motorlu araç satışını durdurma hedefi de Türkiye'deki geçişi hızlandırıyor. Uzmanlar, Türkiye'nin yeşil dönüşüm sürecinde batarya üretimi, şarj altyapısı ve AR-GE yatırımlarının da artması gerektiğine dikkat çekiyor.
Şarj Altyapısı da Büyüyor
Elektrikli araç sayısındaki artışla birlikte Türkiye genelinde şarj istasyonları da yaygınlaşıyor. Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) verilerine göre:
-
2023 yılında yaklaşık 4.000 halka açık şarj noktası bulunuyordu.
-
2025 itibarıyla bu rakamın 10 bini aşması bekleniyor.
Ancak uzmanlara göre kırsal bölgelerdeki altyapı eksiklikleri, bu dönüşümün önünde hâlâ önemli bir engel oluşturuyor.