31 Aralık 2024 tarihinde Resmi Gazete’de yayımlanan Cumhurbaşkanı kararnamesi, Çin’den ithal edilen içten yanmalı ve hibrit motorlu araçlara uygulanan ek vergi oranını yüzde 40’tan yüzde 50’ye çıkardı. Bu artışla birlikte, mevcuttaki yüzde 10 gümrük vergisiyle toplam vergi oranı yüzde 60 seviyesine yükselmiş oldu.

ELEKTRİKLİ ARAÇLARDA VERGİ ORANI DEĞİŞMEDİ

Çin’den ithal edilen elektrikli ve şarj edilebilir hibrit araçların ek vergi oranı ise yüzde 40 olarak sabit tutuldu. Bu kategoriye dahil olmayan benzinli ve hibrit araçların ise artan vergilerle pazar dinamiklerini etkileyebileceği tahmin ediliyor.

2023'TE BAŞLAYAN EK VERGİ POLİTİKASI

2023 yılında, Çin menşeili elektrikli otomobillere yüzde 40 oranında ek gümrük vergisi uygulanmaya başlanmıştı. 2024 Haziran ayında bu uygulama genişletilerek, benzinli ve hibrit araçları da kapsamış hale getirildi. Bu düzenleme, Çinli otomotiv markalarının pazar payını ciddi şekilde etkiledi.

ÇİNLİ OTOMOBİLLERİN PAZAR PAYINDAKİ DÜŞÜŞ

2024 yılının ortasında yüzde 10 seviyelerine kadar çıkan Çinli otomobil markalarının pazar payı, haziran ayında getirilen ek vergilerle birlikte hızla düşüm gösterdi.

Tesla’nın teslimat raporları beklentileri karşılamadı Tesla’nın teslimat raporları beklentileri karşılamadı
  • Kasım 2024 itibariyle, Çinli otomobil ve hafif ticari araçların toplam pazar payı yüzde 4,7 olarak kaydedildi.

  • Ocak-Kasım arasında ise bu oran yüzde 7 seviyesinde gerçekleşti.

Bu rakamlar, Çin’den ithal edilen araçların rekabet şartlarının zorluştuğuna işaret ediyor.

EK VERGİLERİN PAZAR DİNAMİKLERİNE ETKİSİ

Ek vergilerin uygulanması, hem yerli hem de uluslararası markaların rekabet stratejilerini yeniden gözden geçirmesine neden oldu:

  • Yerli üreticiler, artan fiyat farkı sayesinde avantaj kazanabilir.

  • Tüketici tercihleri ise fiyat artışları nedeniyle alternatif modellere yönelebilir.

Bu gelişme, Çin menşeili otomobillerin pazardaki payını daraltabilirken, Avrupa ve yerli markaların konumunu güçlendirebilir

Kaynak: Haber Merkezi