Türkiye’de Pandemi öncesi başlayan Hibrit marketler hızla büyümeye devam ediyor. Yeni nesil marketçilik adı altında başlayan Hibrit marketler furyası beyaz yakalıların ilk tercihi arasında yer aldı. Paketlenmiş yemek, yeni demlenmiş çay ve kahve satışına başlayan Hibrit marketler, esnafın ve zincir marketlerin tepkisine neden oldu.
Yeme-içme alanlarıyla vatandaşa hizmet sunan yeni nesil marketler, ‘haksız rekabet’ oluşturduğu gerekçesiyle eleştirilerin odağına girdi. Özellikle beyaz yakalıların uğrak noktası olan Hibrit Marketler, günün çeşitli saatinde ihtiyaçların karşılayabileceği alanlar haline geldi. Hızla büyüyen sektör, özellikle lokanta, büfe gibi küçük ölçekli esnafın tepkisini çekti.
İŞİN DOĞRUSU, HERKES İŞİNİ YAPSIN
Türkiye Perakendeciler Federasyonu (TPF) Başkanı Ömer Düzgün, Hibrit Marketlere ilişkin önemli açıklamalarda bulundu. “Herkes kendi işini yapsın” diyen Düzgün, “Ekstra bir müşteri çekme hizmeti. Bir modeldir, deneniyor, bir şey demek için erken ama herkes kendi işini yapsın, işin doğrusu budur” dedi.
YASA BOŞLUĞU VE HİJYEN SORUNU VAR
Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu (TESK) Genel Başkanı Bendevi Palandöken ise, yeni nesil marketlerin, esnafın işini riske attığını söyleyerek “Başta hijyen sorunu da var. Çünkü üretim ve yemek yapım yeri farklıdır, farklı standartları vardır. Yasanın belli boşluklarından faydalanıp hareket alanı buldular ama bunun esnaf için çözüme kavuşturulması lazım. Mali yönden de vergisi, alışı verişi ona göre değerlendirilmeli. Tüketici tarafından ise fiyatların yanlış belirlenmesi söz konusu” açıklamasında bulundu.
BÜFELER YOK OLUR!
İstanbul Deniz Kara Büfeciler Esnaf Odası Başkanı Mustafa Şimşek de, büfelerin bakkallar gibi yok olma tehlikesiyle karşı karşıya kaldığını söyledi. Şimşek, “Büfeler masa sandalye koyamıyor, koyarsa direkt lokanta sayılıyor. Halbuki lokanta standartları farklıdır. Ama marketler bunları yapabiliyor” dedi.
HİBRİT MARKETELER SOSYAL MEDYAYLA DESTEKLENİYOR
Özellikle dünyanın çeşitli ülkelerindeki sosyal medya fenomenleri, ABD ve Güney Kore’de uzun zamandır var olan; yeme içme imkanı ve ürün çeşitliliği barındıran bu marketleri sık sık ziyaret ederek takipçileriyle paylaşıyor. Günün her anında tüketilebilecek paketlenmiş yemek sunan marketler, farklı ülkelerde de tüketicinin deneyimine açılıyor. Türkiye’de de özellikle beyaz yakalıların çalışma merkezi olan ilçe ve semtlerde öne çıkan marketler, aynı zamanda metro istasyonlarında da farklı çeşitleriyle hizmet veriyor. Bu sektöre yönelik büyüme öngörüleri önceki yıllarda düşük kalsa da artık gelecek vaat ettiği hesaplanıyor.