Bardarbunga için havacılık alarm seviyesi "yeşil"den "sarı"ya yükseltildi. Bu değişiklik, normalden daha fazla hareketlilik gözlendiğini işaret ediyor. Havacılık alarm sisteminde renk kodları, havacılık otoritelerine ve pilotlara olası volkanik aktiviteler konusunda bilgi veriyor. Yanardağ patlaması halinde, atmosferde oluşabilecek volkanik kül, havacılık sektörü için ciddi bir tehlike oluşturabilir.
GEÇMİŞTEKİ ETKİLER HATIRLANIYOR
2010 yılında Eyjafjallajokull yanardağının patlaması, Avrupa genelinde seyahat kaosuna neden olmuş, 10 milyon yolcu etkilenmişti. Bardarbunga’nın bu patlamaya benzer bir olay yaşatma ihtimali, havacılık sektörünün dikkatini çekiyor. Ancak, uzmanlar bu tür olayların her zaman büyük çapta bir felaketle sonuçlanmadığına dikkat çekiyor.
DEPREMLER PATLAMAYI TETİKLEYEBİLİR Mİ?
IMO tarafından yapılan açıklamada, Bardarbunga’daki son depremlerin magmanın birikmesinden kaynaklandığı ve basıncın arttığı belirtildi. Salı sabahı saat 06.00 UTC’de başlayan depremler, sabah 09.00’a kadar yoğun bir şekilde devam etti. En büyük deprem 5.1 büyüklüğünde kaydedildi. Uzmanlar, bu büyüklükteki depremlerin patlama ihtimalini artırdığını ifade ediyor.
BARDARBUNGA’NIN TARİHİ VE RİSKLERİ
Bardarbunga, İzlanda’nın en büyük buzul tabakası Vatnajökull’un altında yer alıyor. 2014-2015 yılları arasında yaşanan son patlama, büyük miktarda kükürt dioksit salınımına neden olmuş ancak volkanik kül miktarının az olması sebebiyle uluslararası uçuşlara ciddi bir etkisi olmamıştı.
Uzmanlar, olası bir patlamada buzul altındaki magma ve su etkileşiminin buhar patlamalarına yol açabileceğini ve bunun daha ciddi tehlikeler yaratabileceğini belirtiyor.
İZLANDA’DA SIKÇA DEPREM VE PATLAMALAR
İzlanda, Mid-Atlantic Ridge tektonik plaka sınırında yer aldığı için düzenli olarak depremler ve volkanik patlamalarla karşılaşıyor. Son yıllarda çeşitli yanardağlarda patlamalar gözlendi ancak çoğu Bardarbunga’nın bulunduğu bölgede değil, Reykjanes Yarmadası’nda meydana geldi.