CHP Genel Başkan Yardımcısı Deniz Yavuzyılmaz, Avrasya Tüneli'nde garanti edilen araç geçiş sayısı tutturulmasına rağmen Hazine'nin şirkete devasa ödemeler yaptığını açıkladı.
CHP’den Yap-İşlet-Devret modeli için eleştiri
Yavuzyılmaz, "Yap-İşlet-Devret" modeliyle yapılan projelerde Hazine’nin şirketlere garanti ödemesi yapmaya devam ettiğini belirtti. Geçiş garantisinin aşıldığı durumda dahi "Fiyat Farkı" adı altında ek ödeme yapıldığını vurguladı.
Yavuzyılmaz, sosyal medya hesabından yaptığı paylaşımda “Bunun adı soygun” ifadelerini kullandı.
Avrasya Tüneli’nde çarpıcı detaylar
Deniz Yavuzyılmaz’ın açıklamalarına göre:
-
2024 yılında garanti edilen araç geçiş sayısı: 25 milyon 888 bin 234
-
Gerçekleşen araç geçiş sayısı: 27 milyon 714 bin 680
-
Hazine tarafından şirkete yapılan ek ödeme: 3 milyar 294 milyon 173 bin 626 TL
Bu verilere göre, araç geçiş garantisinin fazlasıyla aşılmasına rağmen, Hazine'nin şirkete ödeme yapmaya devam ettiği ortaya çıktı.
Peki fiyat farkı neden ödeniyor?
Deniz Yavuzyılmaz, bu durumun şirketlerin kârını artırmak için kullanılan bir yöntem olduğunu iddia etti ve şu soruları sordu:
-
“Eğer garanti edilen sayıya ulaşılmışsa, ek ödeme neden yapılıyor?”
-
“Vatandaş geçiş yaptığı halde, kamu kaynakları neden özel şirketlere aktarılıyor?”
-
“Bu modelin amacı, kamu bütçesini korumak mı, yoksa şirketlerin kârını artırmak mı?”
Bu sorular, Yap-İşlet-Devret projeleriyle ilgili tartışmaları yeniden alevlendirdi.
Yap-İşlet-Devret modeli nasıl işliyor?
Yap-İşlet-Devret (YİD) modeli kapsamında devlet, özel şirketlere altyapı projeleri yapma yetkisi veriyor ve belirli bir süre boyunca işletme hakkı tanıyor. Ancak bu modelde, devlet şirketlere araç geçiş, yolcu veya hizmet kullanımı için belirli garantiler sunuyor.
Eğer belirlenen garanti sayısı tutmazsa, Hazine eksik kalan kısmı şirkete ödüyor. Ancak Yavuzyılmaz’ın açıklamalarına göre, garanti edilen sayının aşılmasına rağmen, ek ödemeler yapılmaya devam ediliyor.
CHP’den hükümete çağrı
CHP’li Yavuzyılmaz, Hazine’nin yaptığı bu ödemelerin denetlenmesi gerektiğini ve kamu zararının önüne geçilmesi gerektiğini söyledi. Bu tür projelerde şeffaflık sağlanması ve halkın vergilerinin nasıl harcandığının açıklanması gerektiğini vurguladı.